Voor wie is een affiliate campagne interessant?

Gouden bergen bestaan niet. Of toch? Wie bij Google de affiliate marketing intikt, krijgt pagina’s vol succesverhalen die aangeven dat deze vorm van adverteren alle partijen veel geld oplevert en dat niemand daar veel moeite voor hoeft te doen. De werkelijkheid is natuurlijk anders. Voor welke adverteerders is een affiliate campagne nou echt interessant?

4 vragen om te bepalen of een affiliatie campagne iets voor jou is

Om te kunnen bepalen of een affiliate campagne voor jou interessant is, moet je je eerst een paar dingen afvragen.

  1. Kun je jouw doelgroep met een affiliate campagne bereiken?
  2. Is je productaanbod interessant genoeg?
  3. Is je webshop optimaal ingericht op verkopen?
  4. Heb je voldoende budget?

Kun je jouw doelgroep met een affiliate campagne bereiken?

Er is een verschil in rendement tussen consumenten en zakelijke klanten. B2B campagnes leveren over het algemeen minder op dan campagnes gericht op consumenten, simpelweg omdat de meeste publishers zich op consumenten richten. Zij zullen dus niet snel advertenties gericht op de zakelijke markt plaatsen. Maar ook als je je op consumenten richt, zijn er niet altijd voldoende publishers te vinden om een affiliate campagne echt interessant te maken. Verkoop je bijvoorbeeld damesmode dan zit het wel goed. Maar verkoop je de benodigdheden voor het zelf maken van damesmode, dan zal het al een stuk lastiger worden om voldoende publishers te vinden.

Is je productaanbod interessant genoeg?

Natuurlijk vind je zelf dat jouw producten interessant zijn. Anders was je geen webshop begonnen. Maar hoewel je producten op zich interessant kunnen zijn, is je productaanbod voor publishers niet altijd interessant genoeg om een affiliate campagne op te baseren. Stel bijvoorbeeld dat een publisher een site met recepten heeft. Dan is het handig als hij kan verwijzen naar websites waar keukenbenodigdheden verkocht worden. Als jij dan alleen maar keukenmessen verkoopt, ben je voor die publisher veel minder interessant dan wanneer je ook mixers, deegrollers en snijplanken verkoopt. Dat biedt de publisher namelijk veel meer mogelijkheden om links op te nemen naar specifieke producten, waardoor hij de kans dat hij er iets aan verdient vergroot.

Is je webshop optimaal ingericht op verkopen?

Een affiliate campagne zorgt niet vanzelf voor meer sales. Alles wat zo’n campagne doet, is mensen de weg naar je webshop wijzen. Een publisher levert bezoekers als het ware voor de deur van je winkel. Je moet er zelf voor zorgen dat ze daarna de weg naar de kassa afleggen. Voordat je dus ook maar gaat nadenken over het opzetten van een affiliate campagne, moet je site geoptimaliseerd zijn voor conversie. De webshops die 2tpt bouwt zijn altijd optimaal ingericht op het genereren van sales. Net als die van zusje in1week.nl, trouwens.

Heb je voldoende budget?

Affiliate marketing is no cure, no pay. Je zou dus denken dat iedere webshop daar voldoende budget voor heeft, want als het niets oplevert betaal je niets en als het wel iets oplevert, betaal je de commissies met de opbrengsten van de gegenereerde sales. Maar helaas, zo werkt het niet. Er komen namelijk altijd extra kosten bij kijken. 

Denk daarbij bijvoorbeeld aan de kosten voor het laten maken van mooie banners die publishers kunnen plaatsen en de kosten voor het opzetten van speciale landingspagina’s voor je campagnes. Daarnaast pikken de affiliate netwerken ook een graantje mee. In veel gevallen betaal je deze partijen eenmalige opstartkosten en een maandelijks bedrag voor het afhandelen van de administratie. Bovendien betaal je deze netwerken altijd een marge over de omzet die je via hun publishers genereert, naast de commissie die je de publisher betaalt. Deze extra kosten, die per netwerk variëren, worden vaak ‘vergeten’ in de succesverhalen over affiliate marketing.

Conclusie

Als je alle bovenstaande vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, is het opzetten van een affiliate campagne interessant voor je. Met name de vraag of je doelgroep bereikbaar is via affiliate marketing is daarbij essentieel. De andere factoren heb je namelijk grotendeels zelf in de hand. Volgende keer gaan we in op de verschillende afrekenmodellen bij affiliate marketing en behandelen we de vraag wat een affiliate netwerk voor je kan betekenen.

Laat een reactie achter

Put our team to work with your WooCommerce challenge

Our team of specialists is ready to help you with anything WooCommerce related. Leave your details in the form below and we’ll gladly help.

Put our team to work with your WooCommerce challenge

Our team of specialists is ready to help you with anything WooCommerce related. Leave your details in the form below and we’ll gladly help.

Voordat je gaat...

Ontvang een portfolio vol design inspiratie gratis in je mail!
Een greep uit effectieve webdesigns anno 2020
Laat je e-mailadres achter en we sturen je de PDF direct toe!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Door je e-mailadres in te geven ga je akkoord met ons privacybeleid

Ook zo’n project? Neem dan contact met ons op!

Wij doen dagelijks projecten met het configureren van WooCommerce. Het is zelfs zo dat we dit al bij 48 eerdere projecten hebben gedaan. Ik weet dus zeker dat we jou kunnen helpen!